ویژگی ها و وظایف بهترین دندانپزشک

دندانپزشک عمومی دندانپزشکی است که فرد اغلب به او مراجعه می‌کند. دندانپزشکان عمومی کسانی هستند که با مراقبت کلی از دندان‌ها و لثه‌ها به شخص کمک می‌کنند. این که سالی 2 بار یا هر 6 ماه یکبار به دندان پزشک عمومی مراجعه کنید ایده‌ی خوبی است. این امر به دندانپزشکان این امکان را می‌دهد که دندان‌ها و لثه‌های شما را بررسی کنند و هر گونه مشکلی را که ممکن است لازم باشد از آن مراقبت شود، پیدا ‌کنند.

شیوه‌های دندانپزشکی عمومی در طول سالها تغییر کرده است. دندانپزشک عمومی با تمام مشکلاتی که فرد با دندان‌ها و لثه خود دارد سر و کار دارد. دندانپزشک سال‌های زیادی به مدرسه رفته است و برای یادگیری مهارت در طب اقامت پزشک در بیمارستان برای کسب تخصص کار کرده است. دندانپزشک برای آموختن چیزهایی که برای کمک به حفظ سلامت دهان و دندان افراد مورد نیاز است وقت گذاشته است. آنها برای ارائه‌ی بهترین مراقبت ممکن به بیماران آموزش‌های اضافی دیده‌اند.

دندانپزشک عمومی چه کاری انجام می‌دهد؟

برای افراد مهم است که بدانند دندانپزشک عمومی چه کاری برای آنها انجام می‌دهد، بنابراین می‌دانند چه زمانی باید به پزشک عمومی مراجعه کنند و چه زمانی نیاز به مراجعه به دندانپزشک متخصص دارند. هنگام مراجعه به دندانپزشک عمومی می‌توانید از او انتظار داشته باشید که چندین کار برای شما انجام دهد از جمله:

سلامت دندان‌ها و لثه‌ها را ارزیابی کند

این کار را می‌توان از طریق معاینه‌ی چشمی و از طریق سایر آزمایش‌ها انجام داد.

اشعه‌ ایکس دندان‌ها

این کار می‌تواند هر گونه ناهنجاری‌هایی را که ممکن است در دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد شوند، مشخص کند.

انجام روش‌های جزئی

اگر یک حفره در دندان یافت شود، یک دندانپزشک عمومی برای اصلاح آن واجد شرایط است. هر چه زودتر حفره کشف شود، ساده تر اصلاح می‌شود.

انجام روش‌های پیچیده‌تر

هنگامی که حفره بیش از حد گسترش یافته است، ممکن است برای اصلاح آن روش‌های وسیع‌تری لازم باشد. دندانپزشکان عمومی می‌تواند برای کمک به اصلاح مشکلات جدی‌تر عصب کشی انجام دهد و روکش بگذارد.

جرم گیری

یکی از مهم‌ترین کارهایی که دندانپزشک عمومی انجام می‌دهد جرم گیری دندان‌ها و لثه‌ها است. دندانپزشک عمومی می‌تواند باکتری‌ها و دیگر مشکلاتی که علیرغم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم رخ می‌دهند را برطرف کنند. آنها همچنین یک درمان فلورایدی را ارائه می‌دهند که دندان‌ها را بیشتر محافظت می‌کند.

ارجاع بیماران به متخصصین

یک دندانپزشک عمومی خوب محدودیت‌های خود را می‌داند. دندانپزشکان عمومی قادر به ارزیابی وضعیت بیمار خواهند بود و می‌دانند چه زمانی بیمار نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به آنچه آنها می‌توانند ارائه دهند دارد. هنگامی که یک دندانپزشک عمومی یک بیمار را می‌بیند که نیاز به مراقبت‌های اضافی دارد، باید بیمار را به یک متخصص دندان ارجاع دهد. دندان پزشک عمومی باید یا نباید یک پزشک خاص را پیشنهاد کند، اما باید بتواند به شخص بگوید که چه نوع متخصصی برای بیمار مورد نیاز است.

انواع متخصصین دندانپزشکی

چندین نوع دندانپزشک برای نیازهای مراقبتی دندانی خاص وجود دارد. در اینجا برخی از انواع متخصصین دندانپزشکی آورده شده و همچنین ذکر شده که دقیقا چه کاری انجام می‌دهند.

دندانپزشکی اطفال

دندانپزشک کودکان یک متخصص در زمینه دندانپزشکی است که منحصرا با مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان کودک، از کودکی تا نوجوانی. سر و کار دارد. دندانپزشکان اطفال در هدایت کودکان و نوجوانان از طریق رشد و پیشرفت دندانهایشان، اغلب با پزشک متخصص اطفال، پزشکان خانواده و سایر متخصصان دندانپزشکی در ارائه مراقبت‌های پزشکی و دندان پزشکی جامع به طور نزدیک کار می‌کنند.

اندودنتیست یا متخصص درمان ریشه

اندودنتیست‌ها برای انجام عصب کشی تحت آموزش ویژه‌ای قرار گرفته‌اند. این شاخه‌ی خاص دندانپزشکی مربوط به مورفولوژی، فیزیولوژی و آسیب شناسی پالپ دندان‌های انسان و بافت‌های پری رادیکولار است که شامل پیشگیری و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های پالپ و عارضه‌های مرتبط با آن می‌شود.

جراح دهان، فک و صورت

جراحان دهان، فک و صورت در واقع جراحان ارتوپدی صورت هستند که مسئول درمان انواع مختلف مشکلات دندانی هستند، از جمله حذف دندان‌های آسیب دیده و جراحی بازسازی صورت. این تخصص دندان همچنین شامل تشخیص و درمان بیماری‌ها، جراحات و نقص‌هایی است که جنبه‌های عملکردی و زیبایی بافت‌های سخت و نرم در ناحیه دهان و فک و صورت را شامل می‌شود.

ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی

متخصصین ارتودنسی دندانپزشکان آموزش دیده‌ی ویژه‌ای هستند که در توسعه، پیشگیری و اصلاح بی‌نظمی دندانها، بایت و فک‌‌ها، تخصص دارند. ارتودنتیست‌ها همچنین در زمینه ناهنجاری‌های صورت و اختلالات فک آموزش‌های تخصصی دارند.

پریودنتیست یا متخصص لثه

پریودنتیست‌ها مسئول مراقبت و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با لثه، بازسازی استخوان هدایت شده و ایمپلنت‌های دندانی هستند. این تخصص دندانپزشکی است که شامل پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های بافت حمایت کننده و اطراف دندان‌ها و یا جایگزین آنها و حفظ سلامت، عملکرد و زیبایی این ساختارها و بافت‌ها است.

متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت

متخصص پروترهای دندانی و ایمپلنت، متخصص دندانپزشکی است که تحت آموزش و گواهینامه‌های اضافی در زمینه‌ی ترمیم و جایگزینی دندان‌های شکسته با روکش ، بریج‌ها یا دندان‌های مصنوعی متحرک، قرار گرفته است. این شاخه‌ای از دندانپزشکی است که همچنین در درک پویایی لبخند، حفظ دهان سالم و ایجاد جایگزینی دندان تخصص یافته است. علاوه بر این، متخصصین پروتزهای دندانی و ایمپلنت همچنین دارای آموزش تخصصی در موارد زیر نیز می‌باشند:

بازسازی پس از سرطان دهان

مشکلات مفصلی فک (به عنوان مثال، اﺧﺘﻼﻻت ﻣﻔﺼﻞ ﮔﯿﺠﮕﺎﻫﯽ ﻓﮑﯽ)
آسیب‌های جراحتی دهان
خروپف و اختلالات خواب
عواملی که باید هنگام انتخاب دندان پزشک در نظر بگیرید
هنگامی که موقع انتخاب دندانپزشک جدید است، مواردی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. عوامل مختلفی وجود دارد که هنگام انتخاب دندان پزشک باید در نظر گرفته شوند.

 

یک دندانپزشک خوب باید میزان زیادی آموزش و تجربیات بالینی که دندان پزشک آینده باید داشته باشد را بخصوص با توجه به روشهای تخصص جستجو کند. به عنوان مثال، تمام دندانپزشکان در انجام مجموعه‌ی کامل از روش‌های زیبایی و یا روش‌های ترمیم آموزش ندیده‌اند و در واقع می‌توانند موارد خاص را به همکاران خود ارجاع کنند.

درمان‌های ارائه شده

تمام دندانپزشکان خدمات یکسانی را ارائه نمی‌کنند. اگر به دنبال یک درمان یا برند محصول خاصی هستید، باید مطمئن شوید که متخصص مورد نظر آن را ارائه می‌کند. به عنوان مثال، شما ممکن است تبلیغاتی برای اینویزیلاین دیده باشید و علاقه‌مند به این روش باشید. اگر چه دندانپزشک شما ممکن است بریس‌های مرئی را با عملکرد و کیفیت مشابه اینویزیلاین ارئه دهد ممکن است به طور خاص گواهی ارائه اینویزیلاین را نداشته باشد. اگر این موضوع برای شما مهم است، این چیزی است که باید در طول جستجوی خود در نظر بگیرید.

مراقبت اضطراری

شرایط اضطراری دندانی رخ می‌دهد. ضربه به دهان و ترمیم‌های آسیب دیده می‌تواند در هر زمان رخ دهند. بنابراین مهم است که بدانید دندانپزشک چه نوع چاره‌ای در مورد چنین شرایط اضطراری ارائه می‌دهد. بنابراین مهم است که بدانید دنپزشک در چنین شرایط اضطراری چه نوع درمانی را ارائه می‌کند. برای مثال، برخی دندانپزشکان جلسات انعطاف پذیری را ارائه می‌کنند، در حالی که سایر متخصصین ممکن است انعطاف پذیری محدودی داشته باشند.

تکنولوژی‌های دندانپزشکی

برخی از دندانپزشکان مردد هستند که زمان و پول را برای خرید تجهیزات جدید مانند لیزرهای دندانی، ماشین‌های CAD / CAM و غیره سرمایه گذاری کنند. اگر چه این تکنولوژی‌ها لزوما نتایج درمان را بهبود نمی‌بخشد، اما می‌تواند بر روی جنبه‌های تجربه درمان مانند تعداد صندلی یا تعداد مراجعین مورد نیاز برای یک روش تاثیر بگذارد.

به خاطر داشته باشید که متخصصی که فن‌آوری‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌کند ممکن است بیشتر از یک دندانپزشک که در درمان‌های سنتی تخصص دارد هزینه داشته باشد.

راحتی بیمار

اضطراب دندانپزشکی به حدی شایع است که بسیاری از دندانپزشکان خدمات متعددی را برای راحتی بیمار ارائه می‌کنند. پیش دارو و اکسید نیتروژن نمونه‌های نسبتاً بارزی هستند، اما برخی دندانپزشکان هدفون، ماساژ، آروماتراپی و غیره را برای آرامش بیشتر در اختیار بیمار قرار می‌دهند.

 

اکثر دندانپزشکان گالری‌هایی از بیماران گذشته را نگهداری می‌کنند که حاوی تصاویر قبل و بعد از درمان دندان‌هایشان است. این امر می‌تواند هنگام ارزیابی کیفیت کاری که می‌توانید از دندانپزشک انتظار داشته باشید بسیار مفید باشد. اگر نیازهای شما زیبایی است، حتی می‌تواند هنگام ارزیابی تمام گزینه‌های زیبایی از جمله سفیدی دندان، ونیرهای پرسلین و غیره، مفیدتر باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *